Sarajevo, 07.11.2025. godine – Zbog velikog interesa javnosti i radi objektivnog i transparentnog informiranja a u vezi akta Osnovnog suda u Banja Luci kojeg je Središnje izborno povjerenstvo BiH primilo 03.11.2026. godine želimo priopćiti sljedeće:
Aktom Osnovnog suda u Banja Luci zaprimljenog dana 03.11.2025. godine, od Središnjeg izbornog povjerenstva Bosne i Hercegovine se traži da u ostavljenom roku ispravi i dopuni podnesak od 22.10.2025. godine na način da jasno odredi da li se radi o Prijedlogu za pokretanje vanparničnog postupka za upis promjene podataka upisanih u registar političkih organizacija koji se vodi kod Suda, a odnosi se na političku stranku Savez nezavisnih socijaldemokrata-SNSD.
Središnje izborno povjerenstvo BiH je navedeni akt Osnovnog suda u Banja Luci dana 05.11.2025. godine dostavilo na znanje i eventualno postupanje Sudu BiH.
Isti dan Središnje izborno povjerenstvo BiH prima dopis Suda BiH u kojem navode da je potrebno da Središnje izborno povjerenstvo BiH obavijesti Sud BiH da li je u roku Osnovnom sudu u Banja Luci podnijelo prijedlog, onako kako je to naznačeno u rješenju tog suda.
Takođe u dopisu, Sud BiH ponovo ističe da pravne posljedice osude, koje su navedene u obrazloženju presude Suda BiH, broj: S1 2 K 046070 23 K od 26.2.2025. godine (postala pravosnažna dana 12.6.2025. godine), a koje nastupaju po sili Zakona (KZBiH), ne provodi krivični sud, odnosno Sud BiH, jer iste, kako je više puta isticano, nisu krivična sankcija, te s obzirom na prirodu pravnih posljedica osude, svakako postoji osnov da Osnovni sud u Banja Luci to može uraditi po službenoj dužnosti, shodno odredbi članka 3. stavak 2. Zakona o vanparničnom postupku RS.
Središnje izborno povjerenstvo BiH danas je uputilo pisani odgovor Osnovnom sudu u Banja Luci i Sudu BiH u kojem ih je podsjetilo na odredbe Zakona o političkim organizacijama („Službeni glasnik RS“ br. 15/96 i 17/02).
Naime, odredbom članka 26. Zakona o političkim organizacijama propisano je da političkoj organizaciji, odnosno njenom unutrašnjem organizacionom obliku zabraniće se rad ako djeluje radi ostvarivanja ciljeva iz članka 4. ovog zakona ili vrši djelatnost na način koji nije sukladan Zakonu, statutu i ciljevima radi kojih je osnovana ili utvrđenom programskom orjentacijom političke organizacije. Rešenje o zabrani rada političke organizacije donosi registarski sud.
Odredbom članka 27. istog Zakona propisano je da Sud kod koga je organizacija registrirana pokreće postupak za zabranu rada političke organizacije po službenoj dužnosti ili na prijedlog osnovnog javnog tužitelja.
Iz naprijed navedenih odredbi Zakona jasno proizilazi da Središnje izborno povjerenstvo Bosne i Hercegovine nema zakonom utvrđenu obavezu, odgovornost niti ovlaštenje za pokretanje navedenog postupka, jer se isti u smislu navedenih odredbi pokreće od strane suda po službenoj dužnosti ili na prijedlog osnovnog javnog tužiteljstva.
Dopisivanje pravosudnih organa preko Središnjeg izbornog povjerenstva Bosne i Hercegovine, urušava povjerenje javnosti u pravosuđe i vladavinu prava. Središnje izborno povjerenstvo Bosne i Hercegovine će o navedenom obavijestiti Visoko sudsko i tužiteljsko vijeće Bosne i Hercegovine, cijeneći da su sve institucije u Bosni i Hercegovini na svim nivoima vlasti dužne vršiti zakonom propisane nadležnosti, a izvršenje pravnih posljedica krivične presude u dijelu prestanka rada unutrašnjeg organizacionog oblika političke organizacije, u smislu naprijed citiranih odredbi zakona i članka 2.9 Izbornog zakona BiH, nije u nadležnosti Središnjeg izbornog povjerenstva Bosne i Hercegovine.